Thursday, April 3, 2008


Jadilah seorang yang membawa berkat kepada orang lain.

Dalam perjalanan saya ke university saya, saya melihat ramai orang yang begitu kesepian atau dalam bahasa inggrisnya lonley terutama para beliau wanita dan lelaki, walaupun mereka mempunyai segala-galanya namun kesepian hidup telah membuatkan mereka meskin. Hidup mereka tanpa earti. Saya merasa terseksa melihat keadaan mereka namu aku tidak dapat membatu disebabkan masyarakat disini hidup dengan ketakutan dan merasa was was dengan orang lain. Apa yang saya dapt lakukan hanyalah dengan melontarkan doa kepada mereka seperti, "semoga Tuhan memberkati dan menjaga anda". Cuba bertanya pada diri anda sudah berapa ramai orang yang kita telah hantar ke naraka? setiap keselipan orang kita akan katakan "go to hell" pergilah kau ke neraka. Mungkin sudah begitu ramai orang kita hantar dinaraka tanpa kita sedari kerana sumpahan kita. Maka dari itu marilah kita membina budaya memberi berkat seperti apa yang saya telah kongsikan. Bila kita jumpa orang yang kita rasa dalam kespian dan sakit kita berkat mereka dengan berkata. "Semoga Tuhan memberkati dan mengaja kamu" atau God bless you. Kan bagus. Bah! berpikir kita sama-sama. Fr. Nickstep

No comments: